30 April 2010

~lagu dari seberang

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

dulu-dulu..
masa cik meeko belajar di ukm..
rakan-rakan kelas kebanyakkannya mereka dari seberang..
dek kerana ramai sangat bapak2 dan ibu2 dalam kelas tu..
cik meeko pun terpengaruh dengan lagu lagu dari seberang...
(logik tak?..huhuhu....)

sekarang ni pun..
pagi2 kalo datang office..
cik meeko mesti layan 1 atau 2 lagu dari Opick.
(lagu yang dikenalkan oleh abg yon.. teme kaseh ya!)
suka sangat-sangat lagu-lagu opick ni..
lagu-lagu yang mengingatkan kita pada NYA...

jum layan salah satu lagu yang cik meeko suka sangat.


ni opick nyanyi... (macam kenal je iklan ni....)


ni pulak datok siti nyanyi....

hmmm.. macam mana?.. suka siapa nyanyi?..
opick?.. or datok siti?

cik meeko?...
saya suka....
.......
........
......
.....
.....
.....
.....
....
....
....
....
....
....
....
....

en ninja saya nyanyi....
hahhahahahahha lariiiiiiiiii.

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko

16 April 2010

~Mak Lang ... Memberi BUkan untuk Menerima

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam Jumaat..=)
Pagi ni.. saya nk kongsi satu kisah..
dari~~ "satu rasa dua hati"..
(amik kesempatan kepada penulis "satu rasa dua hati"...untuk kongsi kisah ini supaya boleh dijadikan pegangan dalam kehidupan~ Thanks!)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Mak Lang ada gaduh-gaduh tak dengan Pak Lang?" tanya saya.
"Eh, kau ni.. Pak Lang kau tu panas juga orangnya. Ada la gaduh, tapi tak selalu.."
"kalo gaduh, Mak Lang buat apa?"
" Pak Lang kau tu cepat reda, datang le dia memujuk."
"Wah romantik juga ya. Apa kata-kata pujukan Pak Lang?" usik saya.
"Dia tak cakap apa-apa. Dia tengok apa Mak Lang buat, dia tolong. Itu Mak Lang tahulah.. dia pujuk.. Atau tiba-tiba dia pergi kedai, beli bahan masakan kegemaran Mak Lang...Kemudian dia kata, jom masak sama-sama".
"Apa kau tanya-tanya ni.. Mak Lang bukan pandai sangat.Orang kampung biasa. Kau tu kan belajar tinggi"
"Taklah Mak Lang, saya cuma nk dengar kisah-kisah Mak Lang. Dulu masa ada Pak Lang, takut saya. Dia tu garang orangnya." akui saya terang-terang.
"Garang-garang pun dah suami kita. Mak Lang tak harap apa-apa masa mula dijodohkan dengan Pak Lang Kamu..."
"Maksud Mak Lang?"
" Mak Lang tak pernah bayangkan suami Mak Lang mesti begini, begitu.. Hati Mak Lang terima bulat Pak Lang kamu sejak diakad nikah. Yang Mak Lang fikir, macam mana Mak Lang perlu buat bila dah kahwin nanti...Kena masak, kena jaga rumah.. kene layan suami, kena didik anak. Mak Lang sedia itu sahaja. Mak Lang fikir singkat saja. Tak pandai pasang angan-angan"

Singkat tapi tepat. Mudah tapi berhikmah. Mak Lang mungkin tidak mengtahui falsafah ilmu rumah tanggga. Tetapi, hati, perlakuan dan kata-katanya menepati ilmu yang dihuraikan oleh buku-buku besar ahli falsafah. Ilmu itu pada tindakan.

"Mak Lang belajar urut-urut tak?"
"Manalah ada ."
"Habis... kata Pak Lang dulu Mak Lang pandai mengurut?"
"Gurau dia sahaja tu. Asalnya begini, dia jatuh sewaktu bekerja di kebun. Terhincut-hincur dia balik ke rumah. Tak sampai hati Mak Lang tengok, lalu Mak Lang urut. Ikut sedap tangan je. Baik pula. Sejak tu, apa-apa sakit, dia cari Mak Lang."
"Mak Lang tahu cakar harimau?"
"Apa tu?".
"Eh, tak ada le. Apa petua Mak Lang dalam urut-mengurut ni?"
" Urut dengan hati kita.. kene sayang, kesian, kasihkan dia. bukan sekadar nak ambil hati".
"kerana nak beri kasih sayang, bukan nk dapat kasih sayang?" tanya saya.
"Kau lebih pandai. Mak Lang tak pandai cakap-cakap macam tu."
"Apa yang Mak Lang rasa hilang sangat bila ditinggalkan Pak Lang?"

Dia diam tiba-tiba. Mak Lang memang 'relaks'.Tak pernah saya lihat dia menangis. Sewaktu Pak lang meninggal dunia dulu pun, dia macam biasa. Berdoa. baca al-Quran dan membantu menyelenggarakan urusan-urusan penyempurnaan jenazah...

"Sembang-sembang Pak Lang kamu." katanya pendek,
"sembang-sembang saja?" ujar saya hairan.
"Ya, sembang-sembang pak lang kamu adalah penawar hati Mak Lang. Sambil sembang dia memujuk, memberi ilmu, sampaikan panduan. Pandai dia bercerita. Tapi ada makna. Kekadang penuh gurauan, dia tahu Mak Lang tengah sedih... "
"Bila Pak Lang suka sembang?"

"Bila ada kesempatan. Kadang-kadang sambil kami lipat baju. Masa anak-anak kecil dulu, kami bersembang sewaktu Mak Lang membuai anak.. dia lipat kain. Sekali-sekala sewaktu memasak, kalau dia tak ke kebun. Tapi paling dia tidak pernah tinggalkan ialah sembang malam. sembang-sembang menjelang tidur"...

saya senyum. Dengan pemikiran yang 'simple', bahasa dan istilah yang mudah. Mak Lang berkisah - praktik imlu-ilmu motivasi terkini. Yang ditulis dalam pelbagai buku yang mahal dan tebal-tebal. Tapi Mak Lang dan Pak Lang hanya 'orang kampung', mereka hanya 'menulis' dalam kehidupan. 'Berceramah' dengan amalan harian.

" apa falsafah hidup Mak Lang?"

"Mak Lang tak pandai.. Mak Lang hanya buat apa yang Mak Lang patut buat. Rasanya Pak Lang pun begitu juga. Rasa kami sama, sebab selalu bersama.."
"Tapi ada orang selalu bersama, tapi rasa mereka tetap tak sama.. kenapa Mak Lang?"
"Tak tahulah pula. Tapi Mak Lang dulu selalu buat macam ni.. Mak Lang selalu fikir apa yang Pak Lang rasa, bukan yang Mak Lang rasa. Kalau keadaan macam ni, macam mana Pak Lang buat. Kalau macam tu, macam mana pula Pak Lang bertindak. Entahlah, akhirnya, Mak Lang rasa dalam diri Mak Lang, Mak Lang tak ada.... yang ada cuma Pak Lang"...

Wah, ini lebih tinggi daripada prinsip 7 habits, Steven Covey - seek to understand than to be understood.

"Pak Lang rasa macam tu juga ke? Yang ada hanya Mak Lang?"..
"Sekali-sekala datang juga pertanyaan macam tu. tapi Mak Lang tepis cepat-cepat. Kita buat apa yang patut kita buat. Isteri kene sayang suami tanpa harap balasan dan sebarang alasan"...

ini lebih hebat, prinsip teras dalam cinta rumah tangga - Unconditional LOve.

saya renung buat kesekian kalinya pusara Mak Lang. Sudah lama saya tidak ziarah untuk mengambil ibrah. Namun setelah saya berumah tangga kini, terbayang satu-persatu kata-kata bersahajanya. Mereka bukan wira yang perlukan tugu kenangan. Atau negarawan besar yang perlu diberi pangkat dan gelaran. Mereka hanya manusia biasa, yang menjadi 'luar biasa' dengan sikap biasanya - jujur, telus dan tulus. Memberi bukan untuk menerima!...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hmmmm..
nk jadi macma mak Lang la~...

untuk en ninja~
i swear i never meant for this.
it was an honest mistake,
and YOU are my favourite mistake.


tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko-

15 April 2010

~Kerjaya saya

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Entri sebelum ini
saya tak pernah berkongsi kisah kerjaya saya
maklumlah.. kalo nak update kisah kerja..
mesti berjela-jela entri mengenainya.

Anggapan semata-mata
Kawan 1 : wah!.. beshnya kerja penolong pendaftar..
Kawan 2 : kerja orang glamour... mesti seronok kan..
orang kampung 1 : wah jadi pegawai.. mesti gaji besar..
orang kampung 2 : wah... nanti boleh tolong anak makcik masuk U.

Hakikat sebenar..

Tanggungjawab yang besar plus Berat.
Kerja saya menguruskan pelajar. pensyarah. anak-anak buah saya.
Macam jaga satu Fakulti. Dengan karenah pelajar sekarang,dengan bijak Pandai Pensyarah, dengan pelbagai perangai anak-anak buah saya. kadang-kadang pening sekejap dibuatnya..macam-macam masalah kene selesaikan. Kadang-kadang dalam masa yang sama, saya kene buat macam2 perkara yang berlainan.itu baru ada 2 tangan.. kalo ada 10 tangan.. mesti saya boleh buat 100 benda dalam satu masa yang sama.


Memerlukan Kesabaran Yang Tinggi
Kadang-kadang kompius sekejap. samaada nak jadi baikhati atau
garang!... Bila jadi baik hati.. ramai la yang suka minta tolong
buat itu .. buat ini..kadang-kadang saya berlembut juga .. tapi kalo yang
dah degil sangat macam pak-pak arab.. saya sound direct je..tapi komprim dia sound kita balik.. silap haribulan.. diaorang buat report!.huh... sabar kan jelah .. dengan pensyarah pun sama.. Bila kita bagi arahan untuk submit kerja.. macam2 la komplem sana sini. tapi bila minta tolong...alahai... lembut lidah dari tulang..Macam2 perangai manusia kat muka bumi ni, selagi saya boleh bersabar.. saya akan bersabar.. tapi kalo tak boleh tahan sabar.. alamaknye.. menangis depan en ninja la..huhu(tetiba saya teringt CIk Najmah Samsuddin- Penolong pendaftar masa saya belajar di utm dulu.. garangnye dia.sampai kami takot nk buat silap. sebab takot jumpa dia.tapi kami selalu buli abg Dollah~~ kerani masa tu.. suka sangat membantu.. Teme Kasih abg dollah)

Kena Pandai Bahagi Masa
Kerja pengurusan ni.. kena pandai bahagi masa. kene banyak buat perancangan sebelum nak start kerja. almaklum la.. kerja melambak. bila tengah sibuk dengan satu kerja urgent.. tiba-tiba datang kerja yang urgent daripada itu.. haih..nak buat mana satu. benda yang saya tgh buat pun urgent jugak.. haaa mana satu..last2 tak buat. pastu kene marah.. tak naya keje macam tu.. so apa2 pun,, skang ni..saya selalu gunakan list to do.. sebab kadang-kadang.bila tgh buat kerja. datang kerja baru... saya terlupa kerja lama.. ha.. kes kes. maka jadinya.. saya kene pandai-pandai menguruskan masa saya.

Kerja yang menimbun
siapa kata kerja penolong pendaftar ni senang!.mula-mula pun saya rasa senang.. tapi dah setahun setengah..saya jadi mula BENGANG dengan kerja-kerja yang saya rasa.."eh bukan aku yang patut buat ni.. sepatutnya dia"..kerja saya dah menimbun macam gunung everest.. pastu..ditimbun dengan kerja-kerja yang bukan kerja saya. haaa!.sapa yang bertanggungjawab!.. tak paham dengan orang yang suka sub-sub kerja ni.. kan bagus.. kalo dunia ni.. semua orang buat kerja masing-masing. tak adalah menyusahkan orang lain. saya rasa kalo semua mengerjakan hak masing-masing. mesti tak ada org tuntuk hak nafkah,hak harta.. (tetiba salah topik ni). Apa-apa pun.. saya cuba lakukan yang terbaik untuk kerja saya yang menimbun macam everest tu.


haaa..
sapa cakap kerja saya glamor..
(glamor dengan pak arab buat apa ~~)
sapa cakap kerja besh
(pening...)
untuk makcik-makcik kat kampung yang berharap
saya untuk membantu anak dia masuk U...
(makcik.. suh anak-anak makcik belajar pandai,InsyaAllah).

apa-apa pun,,
saya akan buat sehabis baik!,
InsyaAllah.. saya akan bantu selagi saya boleh menbantu
saya nk jadi budak paling sabar! (44X) amen.
saya nak jadi budak paling rajin buat kerja! (44X) amenn

untuk en ninja.
saya nk jadi budak paling rajin sayang awak!.. (44X)
oppss iklan lagi ..hehehe

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko-

12 April 2010

~Today..

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

today~~.... i want to..

1. please Allah & His Messenger today.
2. behave in the best akhlaq today.
3. smile to at least 3 strangers today.
4. lighten the burden of someone today.
5. be patient & happy in all situations today.
6. get closer to Allah & & His Messenger today.
7. give my best in my worldly commitments today.
8. make my 'mum's day today.
9. benefit to the people around me today.
10.conscious of Allah in every moment and in every
place i go today
11.make everyone love me today
12.make my ninja's day today.


~~~
alhamdulillah.. last saturday...
i'm done for the exam...

untuk Puan yana & and Team PTD~
Thanks for ur supporting!

untuk kak CT...
thank you bagi tumpang saya tido..
dengan penuh nyenyak saya tido..

untuk en ninja~
Thanks a lots!.
for always be my ninja's.

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko-
Read more...

05 April 2010

~Exam Plus Tarik Tali.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ujung minggu ni ....
cik meeko ada exam...

seminggu ni juga..
cik meeko berguling-guling dengan nota-nota kecil ..
(makin baca.. makin tak faham)
(makin baca ..makin blur)
(makin baca .. makin banyak kene baca)

apa-apa pun ..
untuk ujung minggu ni..
cik meeko sedang cayok-cayok.

coretan kecil minggu lepas..
en ninja sibuk dengan sukan tarik talinya..
en ninja sibuk menjadi pengurus pasukan tarik tali.

alhamdulillah...
walaupun pasukan baru..
walaupun berlawan dengan amator..
walaupun sakit-sakit...
akhirnya dapat no 3..

untuk en ninja.
"tak pelah dapat tempat ke 3...
tapi kamu tetap nombor 1 dalam hati saya"..
(ooppsssss)


tiba-tiba
cik meeko nak ajak en ninja makan sushi lagi.
nyumiiiiiii..

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko-
Read more...