29 July 2010

~Untuk diKongsi Bersama

سم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

untuk dikongsi bersama.

Untuk En Ninja
ini tahun ke-2.
Puasa bersama-sama.
alhamdulillah.

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko

14 July 2010

~ Ingat tak?

سم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

(sumber - urusan rasmi Utm)
~medey medey...
kenal tak signature sapa ni?..our Assistant Registrar kita masa di UTM dulu..huhuhu.macam dah naik pangkat je.? for Vice Chanselor?.. wow!.

Untuk En Ninja
teringat signature kamu macam ulut bulu itu.
lari.

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko

09 July 2010

~Zebra Vs Ikan

سم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Is a zebra white with black stripes
or black with white stripes?


"Their stripes come in different view unique to each different individual"

hmmm.. semalam saya dengan en ninja bertelagah tentang benda alah ini.
bingung sekejap. macam biasa la. saya diketawakan dengan pemahaman "A" saya. memang tak boleh menang kalo "gado manja" (istilah ini digunakan sekiranya gado dengan pencintaan) dengan en ninja.

view dari saya.
"benda tu sama je. tapi kalo berbeza pendapat.. berbeza la maksudnya. tapi kalo kita sama pendapat... maknanya sama. "

view dari en ninja
"salah tu. awak bayangkan macam ni..amik contoh terdekat.. kalo kambing hitam.. belangnya putih... kalo kambing tu putih,, belangnya hitam.. senang je.. kat citu kan dia macam suruh kita buat perbezaan..tapi hakikatnya sama je..petikan nyer kan cmnie..kambing putih tp belangnya hitam atau kambing hitam tp belang nya putih...n penjelasannya ialah... x kira samada kambing tue berbeza warna atau berbeza belang..tp hakikatnya..orang tetap tahu yang itu..kambing"

kambing?.. kambing ada hitam putih ek?.. (mentang-mentang suka kambing)
huhuhu..sekali lagi saya kena akui apa yang en ninja hujahkan....

hari ni 27 rejab (Hari Isra' Mi'raj)
semoga kita semua mendapat keberkatan dariNya~ pejam celik pejam celik dah nak masuk syaaban.dunia semakin tua.ya Allah..Kuatkan aku. Lindungi aku dari putus asa.Jika aku harus mati.. temukan aku dengan MU Ya Allah.

Untuk En Ninja
"kalo saya jadi ikan. ikan tu dicampakkan dalam laut masin.. laut tu je yang masin, ikan tak masin . ingat tau ..ikan tak masin. tau.. tau...."
perumpamaan ini pun en ninja gelakkan saya.
gelak tak hengat (sampai kuar air mata en ninja saya)

ish!..tapi kamu kene ingat tau.. laut je yang masin.. ikan tak masin. Tau~

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko

07 July 2010

~ Chef En Ninja

سم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semalam . tiba-tiba mood masak saya muncul.
Balik kerja, terus berderummmm gi kedai runcit..(malas nak gi carefour.. nanti mata meliar nk shopping benda lain). saya berkira-kira nak masak apa malam ni.

Situasi di kedai runcit.
amik santan (konon nk masak lemak).. letak balik santan.
amik ikan (konon nk masak 3 rasa ) .. letak balik ikan.
amik cili (konon nk masak sambal) letak balik cili.
tuptup saya beli barang-barang nak masak kek coklat..
n bahan-bahan cucur kentang.

Situasi di rumah...
Operasi memasak dimulakan agak lewat.. Jam 9.30 malam. saya sediakan bahan-bahan nak masak kek coklat dulu.
Bahan-Bahan Kek Coklat
1. 1 cawan tepung gandum *(guna cap yang ada gambar sauh tu)
2. 1 cawan serbuk koko *(saya guna cap van hauten)
3. 1 cawan gula halus *(saya guna gula castor)
4. 1 cawan susu pekat (cap kesukaan ramai - F&N)
5. 1 cawan minyak masak/sayur/jagung
6. 1 cawan air panas
7. 2 biji telur
8. satu teh serbuk bikarbonat
9. satu teh esen vanila
10. satu sudu serbuk nescafe (wangi)
Pesanan saya :- Cawan yang digunakan untuk sukatan mesti sama dengan sukatan bahan2.

sambil-sambil menjengah resepi.. kejap kejap tengok resepi.. Takut tersilap buat. saya mulakan operasi memasak saya.

1. Ayak bahan2 yang berasaskan serbuk.
2. Pukul telur sehingga kembang .
3. campurkan semua bahan2 kek coklat dan kacau sehingga sebati.
4. masukkan air panas dan kacau sekali lagi sehingga sebati.
5. Masukkan dalam bekas. Then bakar selama 1 jam 170 panasnye..

sambil-sambil menunggu kek dibakar siap.. saya siapkan Bahan-bahan cucur kentang.. ..
Bahan-Bahan Cucur Kentang
1. fries yang dibeli di kedai runcit
2. tepung gandung (en ninja selalu gelakkan saya bila nk saya nk menyebut tepung ni)
3. telur
4. bawang
5. garam secukup rasa

cara-cara nak buat:....
gaul semua nyaaaaa.. then masukkan dalam peti sejuk semalaman... esok dah boleh goreng dan hidangkan pada orang tersayang.

senang je kalo nak masak .. kalo rajin dan ada sokongan.. lagi-lagi kalau ada orang suka makan masakan kita. yang penting kesungguhan. harap-harap mood rajin saya makin menjadi-jadi..boleh jadi tukang masak en ninja ameen.

Untuk En Ninja
saya nak belajar jadi Chef Terbaik dalam hidup kamu.

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko

05 July 2010

~ My Superman

سم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

kompius sekejap. lagu Faizal Tahir ek?.

Ku membenarkan jiwaku
Untuk mencintaimu
Ku persembahkan hidupku
Untuk bersama kamu

Untuk En Ninja
tiba-tiba berangan en ninja nyanyi lagu Faizal Tahir.
en ninja saya bertukar jadi my superman.

hehehe.... i love u.. (opsss iklan sekejap)

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko

~Boleh Ke?

سم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Tempat kejadian dirahsiakan...
bayaran asT** sebulan RM 80 .
RM 80 X 3 kuali = RM 240 ...
wah wah wah ... banyak nya duit dia...
cuba tanya pada tuan rumah tu?..
Boleh ke derma kepada masjid 80 ringgit sebulan macam dia bayar pada asT** tiap-tiap bulan? saya tak tanya 240... tapi saya cuma tanya 1/3 dari jumlah yang dia kene bayar?.. tak pun saya akan hanya tanya. boleh ke derma RM 14.95 (Mini Packages ast**) kepada masjid.. kalo bole. Alhamdulillah.Untuk saya... boleh ke?

Untuk En Ninja
kamu NINJA saya!

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko