09 March 2010

~Tarik Tali Sukan Profesional?

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

“eh mana en ninja?..”
cik meeko :dia ada training… tak dapat nk teman..
“training apa ?..”
cik meeko : tarik tali.
“tarik tali?..” sambil muka blur blur…

Dulu.masa Mula-mula pun.
cik meeko blur blur jugak…
musykil jugak... tapi layankan je...
(bukan ke maen tarik tali acara utama dalam acara sukanneka)

kadang-kadang tak faham….
Hanya kerana seutas tali….
Kene berdiet la..
maen sampai baring2 atas tanah..
Kene exercise la .. sampai 3 x dalam seminggu
(hadoiiii.. kurang la masa berdating cik meeko~)

"ngat maen tarik tali ni.. macam permainan kampung ek?sukan family day ek?"
"kalo larat mai r join traning nak tngok tahan tau x"
(sumber: en ninja)

cik meeko pun buat2 faham apa yang en ninja juangkan..
(dalam erti kata lain.. cik meeko menyokong apa saja yang dilakukan oleh en ninja)

mula la saya mencari-cari maklumat di internet..
untuk mengubah persepsi awal saya..
(maen tarik tali.. permainan sukanneka)

menurut sumber yang dipercayai.

~Apa itu Tarik tali?
Pertandingan melibatkan dua regu, dengan 5 atau lebih peserta.
Dua regu bertanding dari dua sisi berlawanan dan semua peserta
memegang erat seutas tali. Di tengah-tengah terdapat garisan.
Masing-masing regu berupaya menarik tali sekuat mungkin agar regu yang berlawanan melepasi garis batasan. Regu yang melepasi garis batasan dikira kalah.

Peraturan Talik Tali
1. tidak dibenarkan memakai kasut
(tak tahu nape tak leh pakai kasut..?)

2. berat timbangan keseluruhan lapan orang peserta
tidak boleh melebihi 640kg.itu pun bergantung kepada pengajur...
(patut la sungguh2 bergotong royong berdiet)

3. PENGANJUR atau PETUGAS yang menganjur perlawanan ini tidak bertanggungjawab dan terikat kepada sebarang TUNTUTAN ganti rugi jika berlaku KECEDERAAN, KEMALANGAN, KEMATIAN atau KEHILANGAN HARTA BENDA yang menimpah peserta-peserta SEBELUM, SEMASA atau SELEPAS acara Tarik Tali ini dijalankan.
(saya tak suka statement ni.. ~ nampak macam berbahaya sangat permainan ni..)

sebenarnya banyak juga peraturan2 nye.... saya cuma copy paste yang menarik untuk dikongsi.

Macammana nak maen?
1. Angkat Tali.
2. Tegangkan Tali
3. Sedia.
4.tiupan wisel dibunyikan..
5. maka bermula la acara tarik menarik belaku...
6. selesai apabila salah satu pasukan melepasi garis batasan pihak lawan.

apa motto tarik tali~
Taktik permainan terletak pada penempatan pemain, kekuatan tarik dan pertahanan tumpuan kaki di tanah. Pada umumnya pemain dengan kekuatan paling kuat ditempatkan di hujung tali, untuk menahan hujung tali ketika bertahan atau menghentak pada saat penarikan.

haa
sapa kata tarik tali ni sukan kampung?..
sukan profesional la..

dah macam2 pertandingan diadakan kat malaysia ni..
Open Tarik tali...USIM pun pernah anjurkan Open tarik Tali.
Polis Di raja pun ada anjurkan....
Sukan Antara Universiti pun ada jugak ..

Last year..
antara pertandingan yang en ninja ikut..
1. Sukan staf UM - dapat number 2
(ni time mula2 nk bibit-bibit cinta)

2. Sukan intervarsiti - dapat number 3
(seminggu en ninja di terengganu~~ cik meeko weng-weng sekejap)

3. Open USIM 2009~ tak silap dapt no 6...
(en ninja seronok sangat walaupun dapat no 6....)

4. tarik tali di ukm ~ ~ tak ada nombor..
(hehehe)

untuk en ninja.
walaupun awak kata..
"sy nk join diaorang training je.. tak kisah dapat maen ke idak.."
saya tahu awak mesti tgh sungguh-sungguh berlatih..
apa pun.. hati-hati ek.

esok lusa cik meeko nk update cerita futsal en ninja.

tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko-

2 comments:

Diyana Zulkifli said...

hmm,meeko..meeko..:)

cik me3ko said...

~donat..
nape ek?..
windu aku ek.