21 June 2010

~ Mencari Ketenangan Diri

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

semalam.
saya teringat satu kisah yang pernah diceritakan oleh kawan saya...
"miey..cerita ni banyak ingtkan aku pada ko"...
[yanie.. thanks pernah kongsi cerita ini !.. ]


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"cerite pasal nurul qamariah. Nurul Qamariah ni sangat cantik... dah la cantik ada kerjaya lagi.. kiranya kerjayanya ini sangat membanggakan keluarganya di kampung.. serba serbi lengkap si nurul kamariah ni..Cuma yang tak lengkap... nurul qamariah ni masih single lagi. Nurul ni bukan saja cantik duaniawi... akhirat pun nurul cantik. Jaga sembahyang.. jaga aurat ....jaga adab... Pernah sekali nurul jumpa ustat. Ustat ni pernah bagi kuliah dan ceramah di tempat tinggalnya..
"ustat.. saya teringin menjadi wanita yang ustat ceritakan tempoh hari... melayan suami dengan baik .. taat dan patuh pada suami.. dan itulah golongan wanita yang akan masuk syurga..... masalahnya ustat.. saya tiada pasangan hidup lagi.. bagimana tu ustat" pastu ustat pun tanya la.. apa usaha yang nurul qamariah dah lakukan untuk mendapatkan jodoh tu..
"kamu ada puasa isnin dan khamis?" - ustat
"alhamdulilah ustat kebelakangan ini.. saya selalu puasa isnin dan khamis.." - nurul
"kamu ada lakukan sembahyang tahjud?.. meminta pertolongan dari Allah? - ustat
"ya ustat .. ada.. saya ada lakukan...." - nurul
" kamu ada bersedekah nurul?" - ustat
" arrr erm.. yg itu sy kurang lakukan ustaz" - nurul

ustat pun berpesan pada Nurul..
"Selepas ini .. awak perbanyakkan sedekah.. Semoga dengan amalam bersedekah dengan niat yang ikhlas.. Allah akan bantu dalam mempertemukan jodoh..."
"Rasulullah pernah bersabda.. sedekah itu jalan memudahkan yang sulit.. InsyaAllah bila kita bersedekah, yang susah akan menjadi senang. dan Allah menyukai hambanya yang bersedekah"..Rasiaonal juga.. Bila kita banyak bersedekah.. Banyaklah orang doakan yang baik-baik untuk kita.....berbalik daripada perjumpaan itu, Nurul mulalah melakukan amalan bersedekah itu...selepas tiga bulan .. Ada tiga lamaran yang datang pada nurul.. dua orang bujang dan satu duda. Tapi yelah kan.. jodoh tu semua ketentuan Allah.. Walau datang lamaran yang banyak pun.. Kalao dia bukan untuk kita.. bukan juga.

bujang 1
-terpaksa direject sebab dia ditangkap khalwat dengan seoarang janda
bujang 2
- dia balik kampung.. alih-alih dia disuruh oleh maknya kahwin dengan orang lain.
duda
- dia ok.. dia pun boleh terima duda tu. tapi alih-alih dia disuruh kahwin dengan adik iparnya....

sedihlah hati si nurul ni dalam hati dua tertanya-tanya.. ada lagi yang tak cukup dia lakukan.. yang kurang dengan dia.. nurul pun berjumpa semula dengan ustat..bertanya kekurangan dalam diri dia..

"Kenapa awak sedih dan nak menagis.. Orang itu bukan jodoh yang ditetapkan oleh Allah. Jodoh diibaratkan menunggu pokok berbunga.. cepat pokok itu berbunga cepatlah.. lambat pokok itu berbunga maka lambatlah.. yang penting bersabar dan pasrah.. Kata ustat itu.. teruskan apa yang dia pernah buat.. satu hati dia sembahyang tajhud.. dia bermimpi.. dia nampak matahari terbit .. dia pun kurang faham dengan maksud mimpinya.. dia pun bercerita tentang mimpinya pada ustat itu.. Pesan ustat itu.. teruskan usaha nurul.

satu hari ada gotong royong di masjid .. nurul qamariah pun melibatkan diri dan dia tertarik hati dengan peribadi seseorang... tup tup orang tu sms dia .. cakap nak melamar dia.. dia pun suka lah.. dan nama orang tu shamsul falaq.
dia pun mula keliru dalam diri dia.. dan dia menceritakan kepada ustat...
ustat tu pun cakap lah... memang shamsul pun insyaAllah jodoh dia.. Jodoh dari Allah.. dan berketepatan dengan mimpi dia.. nurul pun macam pelik dan apa kaitan dengan mimpinya itu.. rupanya-rupanya.. makna samsul falaq ialah matahari kejayaan... maka betulah.. ada kaitan dengan mimpinya.. iaitu suami dia ialah matahari kemenangan dia...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

cik meeko sama macam nurul qamariah ke?.. macam langit dan bumi.
luar dan dalam nurul sangat cantik sangat cantik di mata 'dunia dan akhirat'.saya?.. Ya Allah.. kerdilnya aku di MATA MU YA ALLAH...
saya jeles dengan keperibadian Nurul Qamariah.. saya sangat jeles dengan nurul

Ya Allah, sejak akhir2 ni, terasa penat sangat nak beramal. Badan terasa penat semacam untuk bangun di awal pagi. Terasa hubungan denganNya semakin lemah..Nauzubillah min zalik. Aku pohon kekuatan dariMu ya Allah.

Subhanallah,Agung nya Maha Pencipta.Sekurang-kurang dapat mengerti mengapa dan kenapa doa dan permintaan kita tidak diterimaNya.Adakah Allah itu zalim? Tidak….. tapi sebab kita yang menzalimi Allah.

doa saya untuk en ninja
"Ya ALLAH.. kenalkanlah kami dengan agungnya cintaMU.. Amin.."


tata.

With The Greatest Love~
-cik meeko

No comments: